Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2010

Planeta a rádiová anténa

Uznání a copyright: Alex Cherney (Terraastro)

Jaká je to planeta? Ačkoliv zdánlivě vypadá jako něco z Malého prince, tak ve skutečnosti jde o planetu Zemi. Přesněji, jde o malou část Země obsaženou ve čtyřech snímcích stereografické projekce "Malé planety". Centrální snímek rybím okem míří dolů, zatímco okolní širokoúhlé snímky byly pořízeny se sklonem 30° a byly digitálně přidány později. K zemi ukotveným věcem kolem středu obrázku patří zelená tráva, tmavé stíny a blízké i vzdálené stromy. U vrcholu obrázku ("v poledne", pokud by planeta byla hodinami) je dobře osvětlená parabolická anténa radioteleskopu v Parkesu v Novém Jižním Walesu v Austrálii. Na okolní obloze se skví mnoho pokladů noci včetně Měsíce na 9 hodinách, roviny naší Mléčné dráhy o půl druhé a 7 hodinách a galaxie Malý Magellanův oblak na 5 hodinách. Plně interaktivní verzi této scény lze najít zde.

Štítky: Země, Little Prince, Radio dish, Mouse over

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA