Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. listopad 2010

Průlet kolem komety Hartley 2

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UMD, EPOXI Mission

Sledujte těchto 5 políček ve směru hodinových ručiček počínaje horním obrázkem a máte výhled z kosmické sondy EPOXI, když se 4. listopadu přibližovala, prolétala pod a ohlédla se zpátky k jádru komety komety Hartley 2. K nejtěsnějšímu přiblížení došlo až na 700 kilometrů. Je to už po páté, co kosmická sonda z planety Země tak fotografovala z blízka kometu. Jádro komety Hartley 2 bylo doposud to nejmenší, jeho dlouhá osa má jen asi 2 kilometry (1,2 míle). Přestože je kometa Hartley 2 malá, tak tyto snímky ukazují výtrysky prachu a plynu, což znamená velmi aktivní povrch. Zdá se, že výtrysky vyvěrají z drsných povrchových oblastí, přičemž sluneční světlo osvětluje jádro zprava. Pozoruhodné je, že drsné oblasti jsou na obou koncích protaženého jádra a spojuje je užší, hladší pas. Výprava EPOXI využívá sondu Deep Impact, která v roce 2005 zasáhla jádro komety Tempel 1 projektilem.

Štítky: Kometa, Jádro, Epoxi, Hartley 2, 103/P hartley

20. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 13. 5. do 19. 5. 2019. Měsíc spěje od první čtvrti k úplňku. Večer je vidět Mars, který se blíží k hvězdokupě M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce se překonává, když na povrchu jsou dokonce dvě velké skvrny. Nákladní loď Dragon zakotvila u ISS. Blue Origin prezentovala, jak by se chtěla dostat na povrch Měsíce pomocí přistávací platformy Blue Moon. V týdnu je v plánu statický zážeh rakety Falcon 9 a zřejmě i start s družicemi sítě Starlink. Před 50 lety startovala mise Apolla 10 a sondy Veněra 5 a 6 zkoumaly atmosféru Venuše.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.