Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. listopad 2010

Průlet kolem komety Hartley 2

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UMD, EPOXI Mission

Sledujte těchto 5 políček ve směru hodinových ručiček počínaje horním obrázkem a máte výhled z kosmické sondy EPOXI, když se 4. listopadu přibližovala, prolétala pod a ohlédla se zpátky k jádru komety komety Hartley 2. K nejtěsnějšímu přiblížení došlo až na 700 kilometrů. Je to už po páté, co kosmická sonda z planety Země tak fotografovala z blízka kometu. Jádro komety Hartley 2 bylo doposud to nejmenší, jeho dlouhá osa má jen asi 2 kilometry (1,2 míle). Přestože je kometa Hartley 2 malá, tak tyto snímky ukazují výtrysky prachu a plynu, což znamená velmi aktivní povrch. Zdá se, že výtrysky vyvěrají z drsných povrchových oblastí, přičemž sluneční světlo osvětluje jádro zprava. Pozoruhodné je, že drsné oblasti jsou na obou koncích protaženého jádra a spojuje je užší, hladší pas. Výprava EPOXI využívá sondu Deep Impact, která v roce 2005 zasáhla jádro komety Tempel 1 projektilem.

Štítky: Kometa, Jádro, Epoxi, Hartley 2, 103/P hartley