Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. listopad 2010

Sloní chobot v IC 1396

Uznání a copyright: Rolf Geissinger

Podobně jako ilustrace v galaktické knize Příběhy jen tak se mlhovina Sloní chobot vine emisní mlhovinou a komplexem mladé hvězdokupy IC 1396 ve vysokém a dalekém souhvězdí Kefea. Tento kosmický sloní chobot měří přes 20 světelných let. Kompozitní obraz byl pořízen přes úzkopásmové filtry, které propouštějí světlo ionizovaných atomů vodíku, síry a kyslíku. Výsledný obraz zdůrazňuje jasné dozadu orientované brázdy, které obtékají kapsy chladného mezihvězdného prachu a plynu. Taková vnořená, tmavá, úponkovitá mračna obsahují surový materiál pro vznik hvězd a v neprůhledném prachu skrývají protohvězdy. Poměrně slabý komplex IC 1396 vzdálený téměř 3000 světelných let pokrývá na obloze velkou oblast přes 5 stupňů. Tento podrobný snímek pokrývá pole široké 2 stupně, což je velikost 4 úplňků.

Štítky: Star-formation, Ic1396, Elephant's trunk, Just so story