Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. listopad 2010

Hvězdný prach v Beranovi

Uznání a copyright: Alessandro Falesiedi

Tato kompozice z hvězdného prachu pokrývá na obloze blízko zvířetníkového souhvězdí Berana (Aries) a roviny naší Galaxie Mléčné dráhy skoro 2 stupně. V pravém dolním zákoutí této skvostné nebeské krajiny je prachová reflekční mlhovina kolem jasné hvězdy katalogizované jako van den Bergh 13 (vdB 13), vzdálená asi 1000 světelných let. Kosmické plátno má v této vzdálenosti velikost přes 30 světelných let. Mlhovina vdB 16 se nachází vlevo nahoře, obklopená rozptýleným modrým hvězdným světlem, zatímco scénu pokrývají tmavé prašné mlhoviny. U okraje velkého molekulárního mračna se mohou před slídivou optikou dalekohledů skrývat nově vzniklé hvězdy a mladé hvězdné objekty nebo protohvězdy. Protohvězdy vznikají kolem hustých jader, která kolabují vlastní gravitací a jsou ponořeny v molekulárním mračnu.

Štítky: Prach, Reflekční mlhovina, Vdb13, Vdb16, B204, Aries