Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. prosinec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. prosinec 2010

M82: Galaxie se supergalaktickým větrem

Uznání: NASA, ESA, The Hubble Heritage Team, (STScI / AURA)
Acknowledgement: M. Mountain (STScI), P. Puxley (NSF), J. Gallagher (U. Wisconsin)

Co rozsvěcuje Cigaretovou galaxii? M82, jak je také tato nepravidelná galaxie známa, nedávno zamíchal průchod blízké velké spirální galaxie M81. To ale plně nevysvětluje zdroj červeně zářícího, vně expandujícího plynu. Nedávné důkazy ukazují, že tento plyn je hnán kombinací zvedajících se částicových větrů z mnoha hvězd, spolu s galaktickým supervětrem. Fotografická mozaika nahoře zvýrazňuje specifickou barvu červeného světla silně emitovaného ionizovaným vodíkem a podrobně ukazuje filamenty tohoto plynu. Tyto filamenty dosahují přes 10 000 světelných let. Cigaretová galaxie vzdálená 12 miliónů světelných let je nejjasnější galaxií na obloze v infračerveném světle a ve viditelném světle ji lze spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Galaxie, M82, Vítr