Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. prosinec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. prosinec 2010

M81 a Arpova smyčka

Uznání a copyright: R Jay GaBany - Collaboration: A. Sollima (IAC),
A. Gil de Paz (U. Complutense Madrid) D. Martínez-Delgado (IAC, MPIA), J.J. Gallego-Laborda (Fosca Nit Obs.), T. Hallas (Hallas Obs.)

Velká a krásná spirální galaxie M81 je jednou z nejjasnějších galaxií na pozemské obloze, co do velikosti se podobá naší Mléčné dráze a leží 11,8 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major). Hloubkový snímek této oblasti ukazuje podrobnosti v jasném žlutém jádru, ale současně sleduje i slabší útvary podél nádherných modrých spirálních ramen a prachových pásů. Sleduje též rozsáhlý, obloukovitý útvar známý jako Arpův oblouk, který se zdá vycházet z galaktického disku vpravo. Arpova smyčka byla podrobena studiu v letech 1960-tých a byla považována za slapový ohon materiálu vytaženého z M81 gravitační interakcí s velkou sousední galaxií M82. Ovšem nedávný výzkum ukázal, že většina Arpovy smyčky nejspíš leží uvnitř naší vlastní galaxie. Barvy smyčky ve viditelném a infračerveném světle odpovídají barvám všudepřítomných mračen prachu, poměrně neprozkoumaných galaktických cirrů vzdálených jen pár stovek světelných let nad rovinou Mléčné dráhy. Prachová mračna se spolu s hvězdami Mléčné dráhy nachází v popředí tohoto pozoruhodného pohledu. Nahoře vlevo od velké spirály M81 je vidět trpasličí galaxie Holmberg IX. Tento snímek zabírá na obloze asi 0,5 stupně, tedy asi velikost úplňku.

Štítky: Prach, M81, Holmberg ix, Ifn, Arp's loop, Cirrus

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.