Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2011

Kometa Tempel 1 ze sondy Stardust NeXT

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Cornell

Žádná kometa nebyla doposud navštívena dvakrát. Proto bezprecedentní průlet kosmické sondy Stardust-NeXT kolem komety Tempel 1 počátkem tohoto týdne lidstvu poskytnul jedinečnou příležitost uvidět změny jádra komety v průběhu času. Změny jádra komety Tempel 1 jsou zvláště zajímavé, jelikož tato kometa byla v roce 2005 zasažena impaktorem z prolétající sondy Deep Impact. Na snímku nahoře je jeden digitálně zaostřený snímek komety Tempel 1 poblíž nejtěsnějšího přiblížení sondy Stardust-NeXT. Je vidět mnoho útvarů zobrazených i v roce 2005, včetně kráterů, hřebenů a zdánlivě hladkých oblastí. Dosud je k dispozici jen málo závěrů, ale astronomové, kteří se specializují na komety a rozumí počátkům Sluneční soustavy budou v několika přístích letech přesívat tyto snímky a hledat nové údaje o tom, z čeho se kometa Tempel 1 skládá, jak dnes vypadá místo impaktu z roku 2005 a jak se vyvinuly běžné útvary.

Štítky: Kometa, Tempel 1, Stardust - NeXT