Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. únor 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. únor 2011

Mlhovina Severní Amerika infračerveně

Uznání: NASA, JPL-Caltech, L. Rebull (SSC, Caltech); Optical Rollover: DSS, D. De Martin

Mlhovina Severní Amerika dělá to, co většina severoameričanů dělat nemůže - utváří hvězdy. Hvězdy, které v mlhovině vznikají, většinou zakrývá hustý, pro viditelné světlo neprůhledný prach. Ovšem nový pohled na mlhovinu Severní Amerika v infračerveném světle z družicového Spitzerova kosmického dalekohledu dokázal prohlédnout přes většinu prachu a odhalil tisíce nově vznikajících hvězd. Když položíte kurzor na vědecky vybarvený infračervený snímek nahoře, tak pro srovnání uvidíte odpovídající optický snímek stejné oblasti. Tento nový infračervený snímek pěkně zachytil mladé hvězdy v mnoha stupních vývoje, od ponořených v hustých uzlících plynu a prachu, přes hvězdy obklopené disky a emitujících výtrysky až po ty, které čistí své zárodečné kukly. Mlhovina Severní Amerika (NGC 7000) má asi 50 světelných let a leží asi 1 500 světelných let daleko v souhvězdí Labutě (Cygnus). Stále se ovšem debatuje, které ze všech známých hmotných hvězd v mlhovině Severní Amerika vlastně emitují energetické světlo, které ionizuje a mění se na červenou záři.

Štítky: Infračervený, Mlhovina Severní Amerika, Spitzer, Mouse over