Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. březen 2011

Mlhoviny NGC 6914

Uznání: Descubre Foundation, CAHA, OAUV, DSA, Vicent Peris (OAUV), Jack Harvey (SSRO), Juan Conejero (PixInsight)

Tato dramatická studie kontrastů, barevného koutu oblohy obsahuje hvězdy, prach a zářící plyn v NGC 6914. Komplex mlhovin se nachází asi 6 000 světelných let daleko ve vysokoletícím souhvězdí Labutě a letí v naší Mléčné dráze. Hvězdné pole široké asi 1/2 stupně zaplňují červené vodíkové emisní mlhoviny a prachové modré reflekční mlhoviny spolu s prachovými mračny v siluetě v popředí a v odhadované vzdálenosti NGC 6914 měří asi 50 světelných let. Ultrafialové záření z hmotných, horkých, mladých hvězd rozsáhlé asociace Cygnus OB2 ionizuje atomární vodík v této oblasti a jak se protony a elektrony rekombinují, tak vytváří charakteristickou červenou záři. Hvězdy ponořené v Cygnus OB2 poskytují silné modré světlo, které se silně odráží od prachových mračen. Tento obrázek vznikl ze dvou snímků a byl zpracován tak, aby vynikly jasné i slabé barvy a jednotlivé struktury.

Štítky: Mlhovina, Emise, Ngc6914, Reflection absorption