Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2011

Ochlazování neutronové hvězdy

Uznání: X-ray: NASA / CXC / UNAM / Ioffe / D.Page, P.Shternin et al; Optical: NASA / STScI;
Illustration: NASA/CXC/M.Weiss)

Zbytek supernovy Cassiopeia A (Cass A) je v příjemné vzdálenosti 11 000 světelných let. Světlo ze supernovy Cas A, ze smrtící exploze masivní hvězdy, poprvé dosáhlo Země před 330 lety. Rozpínající se mračno trosek na tomto rentgenově optickém snímku měří asi 15 světelných let, přičemž ten jasný zdroj u středu je neutronová hvězda (viz vložená ilustrace), neuvěřitelně hustý, zhroucený pozůstatek hvězdného jádra. Neutronová hvězda v Cas A se sice ochlazuje, ale je stále natolik žhavá, že emituje rentgenové záření. Rentgenová observatoř Chandra během 10 let pozorování zjistila, že se neutronová hvězda ochlazuje velmi rychle, tak rychle, že badatelé předpokládají, že velkou část jádra neutronové hvězdy začíná tvořit neutronová superkapalina, která nevykazuje tření. Výsledky z Chandry představují první pozorovací důkaz tohoto bizarního stavu hmoty.

Štítky: Zbytek supernovy, Cassiopeia A, Neutronová hvězda, Superfluid