Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. srpen 2004

Cassiopeia A za milión vteřin

Uznání: U. Hwang (GSFC/UMD), J.M. Lamming (NRL), et al., CXC, NASA,

Ke konstrukci tohoto obrázku zbytku po supernově Cassiopeia A, rozpínajícího se mračna trosek po hvězdné explozi, bylo využito rentgenových údajů posbíraných za jeden milión sekund. Úžasně podrobný snímek z observatoře Chandra umožní bezprecedentní zkoumání katastrofického zániku, který čeká většinu hvězd hmotnějších jak Slunce. Vnější zelený prstenec Cas A, který je zde vidět ve falešných barvách, má zhruba 10 světelných let a označuje polohu rozpínající se rázové vlny od původního hvězdného výbuchu. Zhruba na 10. hodině pomyslných hodin z prstence vyčnívá struktura, která je důkazem, že původní exploze také možná vytvořila energetické výtrysky. Maličký bodový zdroj poblíž středu Cas A je neutronová hvězda, zhroucené pozůstatky hvězdného jádra, která stále rentgenově září. Zatímco Cas A je vzdálená asi 10 000 světelných let, tak světlo z exploze supernovy poprvé dosáhlo Zemi teprve před 300 lety.

Štítky: Supernova, Zbytek supernovy, Rentgenový, Cassiopeia A, Neutronová hvězda