Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. duben 2011

Pulci z IC 410

Uznání a copyright: Mark Hanson

Tento teleskopický snímek ukazuje ve výrazných falešných barvách jinak slabou emisní mlhovinu IC 410. Jsou na ní i dva pozoruhodní obyvatelé kosmického rybníku z plynu a prachu vlevo nahoře od středu, pulci z IC 410. Tento obraz se skládá ze snímků pořízených přes široko i úzkopásmové filtry. Úzkopásmová data stopují atomy síry v červené, vodíku v zelené a kyslíku v modré barvě. Mlhovina samotná je částečně zakrytá prachem v popředí a obklopuje mladou galaktickou hvězdokupu NGC 1893, která vybuzuje záření plynu. Pulci se skládají z hustšího studeného plynu a prachu, mají délku kolem 10 světelných let, a jsou potenciálně místem vznikání nových hvězd. Jejich ohony vybíhají z centrálních oblastí kupy a opracovává je vítr a radiace hvězd kupy. IC 410 leží asi 12 000 světelných let daleko v souhvězdí Vozky (Auriga).

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ic 410, Tadpoles, Ngc1893