Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. duben 2011

Temná věž ve Štírovi

Uznání a copyright: Don Goldman

Tento prachový kosmický mrak v siluetě proti nahuštěnému poli hvězd v souhvězdí Štíra (Scorpius) evokuje na některých snímcích obraz zlověstné temné věže. V této temné mlhovině, jejíž struktura se rozkládá na téměř 40 světelných letech na tomto nádherném teleskopickém snímku se ukrývají shluky prachu a molekulárního plynu, které se hroutí za vzniku hvězd. Z pravého dolního rohu k hlavě (vrchol věže) sahá dozadu učesané mračno známé jako kometární globule, tvarované intenzivní ultrafialovou radiací z OB asociací velmi horkých hvězd v NGC 6231, už mimo horní okraj. Toto energetické ultrafialové světlo také pohání hraniční červenou záři vodíku. V prachu ponořené horké hvězdy jsou vidět jako modravé reflekční mlhoviny. Tato tmavá věž NGC 6231 a asociované mlhoviny jsou asi 5 000 světelných let daleko.

Štítky: Star-formation, Prach, Tmavá mlhovina, OB association, Scorpius