Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. duben 2011

Vodík v LMC

Uznání a copyright: Marco Lorenzi (Star Echoes)

Na satelitní galaxii naší vlastní Mléčné dráhy, Velké Magellanovo mračno (LMC - Large Magellanic Cloud) je půvabný pohled na tmavé jižní obloze v souhvězdí Mečouna (Dorado). LMC ve vzdálenosti asi 180 000 světelných let je na této velmi hloubkové mozaice 4 teleskopických snímků vidět do úžasných podrobností a ukazuje, že tato družice Mléčné dráhy jeví náznaky spirální galaxie s příčkou. V mozaice jsou i data přes úzkopásmový filtr, který propouští pouze červené světlo vodíkových atomů. Vodíkové atomy ionizované energetickým světlem hvězd emitují charakteristické červené H-alfa světlo, jak jsou jeho jednotlivé elektrony zachyceny a přeskakují do nižšího energetického stavu. Výsledkem je, že se tato mozaika zdá posetá růžovými mraky vodíku kolem hmotných mladých hvězd. Zářící vodíková mračna utvářená silnými hvězdnými větry a ultrafialovým zářením jsou známa jako H II oblasti. Rozsáhlá mlhovina Tarantule vlevo od středu se skládá z mnoha překrývajících se mračen a je daleko největší hvězdotvornou oblastí v LMC. Velké Magellanovo mračno měří asi 15 000 světelných let.

Štítky: Star-formation, Lmc, Ionizace, Oblast H-II, H alpha, Large magellanic cloud

Trpasličí planeta (136472) Makemake

Animace pohybu trpasličí planety (136472) Makemake. Vyznačeny jsou polohy z 18.5.2020 a 1.6.2020. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. 18.05.2020 od 21:39 UT 60x40s. 01.06.2020 od 21:31 UT 60x40s.