Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červen 2011

Regolit z asteroidu Eros

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

Z padesáti kilometrů nad asteroidem Eros se povrch uvnitř jednoho z jeho největších kráterů zdá pokryt neobvyklou substancí: regolitem. Tloušťka a složení povrchového prachu, kterým regolit je, zůstává předmětem mnoha bádání. Hodně regolitu na asteroidu 433 Eros pravděpodobně vzniklo za celou jeho dlouhou historii četnými malými impakty. Na tomto pohledu ve skutečných barvách, který pořídila kosmická sonda NEAR-SHOEMAKER, která byla v letech 2000 a 2001 družicí Erosu, hnědé oblasti ukazují na regolit, který byl chemicky pozměněn expozicí solárním větrem při dopadech mikrometeoritů. Bílé oblasti zřejmě prošly poměrně menší expozicí. Balvany viditelné uvnitř kráteru jsou hnědé, což ukazuje buď že jsou dost staré, aby jejich povrch osmahl sluneční vítr, nebo že je nějak pokryl tmavý povrchový prach.
Oprava: Na drobný překlep upozornil Pavel Jurečka.

Štítky: Asteroid, Regolit, NEAR-Shoemaker