Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. srpen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. srpen 2011

Portrét NGC 281

Uznání a copyright: J-P Metsävainio (Astro Anarchy)

Podívejte se skrz kosmické mračno katalogizované jako NGC 281 a docela snad vám může uniknout otevřená hvězdokupa IC 1590. Přitom ale tato kupa mladých hmotných hvězd vznikla uvnitř této mlhoviny a všudypřítomnou zář mlhoviny vyvolává. Pro oči přítažlivé tvary portrétu NGC 281 jsou v siluetě viděné opracované sloupy a husté prachové globule erodované intenzivními energetickými větry a zářením ze žhavých hvězd této kupy. Pokud vydrží dostatečně dlouho, tak se tyto prachové struktury stanou budoucími porodnicemi hvězd. Mlhovina NGC 281 má kvůli svému tvaru hravý název Pacman a je asi 10 000 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeja (Cassiopeia). Tento kompozitní snímek byl pořízen pomocí úzkopásmových filtrů a kombinuje emise atomů vodíku, síry a kyslíku do palety viditelného spektra. NGC 281 se ve své odhadované vzdálenosti rozkládá na asi 80 světelných letech.

Štítky: Star-formation, Prach, Ngc281, Ic1590, Narrow-band, Pacman nebula