Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2011

Výtrysk z galaxie M87

Uznání: J. A. Biretta et al., Hubble Heritage Team (STScI/AURA), NASA

Co způsobuje obří výtrysk, který vyvěrá z centra galaxie M87? Přestože tento neobvyklý výtrysk byl poprvé zaznamenán už počátkem dvacátého století, tak o přesné příčině se stále debatuje. Snímek nahoře pořízený v roce 1998 Hubblovým kosmickým dalekohledem ovšem ukazuje zřetelné podrobnosti. Většina nejpopulárnějších hypotéz tvrdí, že výtrysk vzniká z energetického plynu, který víří kolem hmotné černé díry v centru galaxie. Výsledkem je 5000 světelných let dlouhá pochodeň, kde jsou ven vystřelovány elektrony téměř rychlostí světla a po magnetických spirálách emitují duchovité modré světlo. M87 je obří eliptická galaxie, která se nachází pouhých 50 miliónů světelných let daleko v Kupě galaxií v Panně. Ty slabé tečky světla kolem středu M87 jsou velké staré kulové hvězdokupy.

Štítky: Výtrysk, M87, Elliptical galaxy