Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. duben 2011

Kupa galaxií v Panně

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

Nejbližší velká kupa galaxií od naší Místní skupiny je Kupa galaxií v Panně, která obsahuje přes tisíc známých členů. Je dokonce obtížné tuto kupu poznat najednou, protože pokrývá tak velkou oblast na obloze. Tato pečlivě sestavená mozaika teleskopických snímků zabírá v centrální oblasti Kupy v Panně 5x3 stupňů a to přes slabá mračna prachu v popředí, která se vznáší nad rovinou naší vlastní Mléčné dráhy. Kupě dominuje obří eliptická galaxie M87, která je pod středem obrázku. Nad M87 je slavný pár interagujících galaxií NGC 4438, též známý pod názvem Oči. Bližší prohlídka snímku odhalí mnoho členů Kupy v Panně jako malé mlhavé skvrny. Když položíte na obrázek kurzor, tak uvidíte označení největších galaxií podle NGC katalogu. Některé galaxie mají také čísla podle Messierova katalogu, včetně M84, M86 a výrazných barevných spirál M88, M90 a M91. Galaxie Kupy v Panně jsou v průměru asi 48 miliónů světelných let daleko. Vzdálenost Kupy v Panně byla důležitá při určování Hubblovy konstanty a rozměru Vesmíru. (Redakční poznámka: Pojmenování galaxií laskavostí Astrometry.net.)

Štítky: Spirální, Hubblova konstanta, Kupa galaxií, Kupa v Panně, M87, M86, M84 ellptical, Mouse over

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety