Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. duben 2011

Pekuliární galaxie z Arp 273

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI / AURA)

Ty paprsčité hvězdy v popředí tohoto ostrého kosmického portrétu jsou uvnitř naší vlastní Mléčné dráhy. Ale ty dvě pěkné galaxie se nacházejí daleko za Mléčnou dráhou ve vzdálenosti přes 300 miliónů světelných let. Jejich zborcené vzezření je způsobeno gravitačními slapy při jejich vzájemných těsných přiblíženích. Tyto galaxie katalogizované jako Arp 273 (též UGC 1810) opravdu vypadají pekuliárně, ovšem nyní se ví, že interagující galaxie jsou ve vesmíru běžné. Například blízká velká spirální galaxie v Andromedě je vzdálená něco přes 2 milióny světelných let a přibližuje se k Mléčné dráze. Arp 273 může být příkladem jejich přiblížení v daleké budoucnosti. Opakovaná přiblížení galaxií na kosmické časové škále mohou nakonec vyústit do sloučení do jediné galaxie hvězd. Jasná jádra galaxií Arp 273 z naší perspektivy odděluje pouhých 100 000 světelných let. Zveřejněním tohoto nádherného obrazu se oslavuje 21. výročí Hubblova kosmického dalekohledu na oběžné dráze.

Štítky: Mléčná dráha, Hubble, Interacting galaxies, Anniversary, Arp273, Ugc1810, Peculiar galaxies