Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2012

Případ chybějící složky supernovy

Uznání: X-ray: NASA/CXC/SAO/J. Hughes et al., Optical: NASA/ESA/Hubble Heritage Team (STScI /AURA)

Kde je ta další hvězda? Ve středu zbytku této supernovy by měla být hvězda, která doprovázela hvězdu, která vybuchla. Nalezení této hvězdy je důležité pro pochopení toho, jak supernovy typu Ia vybuchují, což by zase mohlo vést k lepšímu pochopení, proč je jasnost takových výbuchů tak předvídatelná, což je zase klíčem ke kalibraci našeho vesmíru. Potíž je, že dokonce ani po podrobné prohlídce středu SNR 0509-67.5 nebyla žádná hvězda nalezena. To znamená, že doprovodná složka je záhadně velmi slabá, mnohem slabší, než mnoho typů jasných obrů, kteří byli předchozími kandidáty. Z toho plyne, že doprovodná hvězda by mohla být slabým bílým trpaslíkem, podobným, ale méně hmotným, než hvězda, která vybuchla. SNR 0509-67.5 je vidět nahoře jak červeně svítící ve viditelném světle na snímku Hubblovým kosmickým dalekohledem, tak v rentgenovém světle, které je vidět ve falešné zelené barvě na snímku z observatoře Chandra. Položte kurzor na snímek a uvidíte zvýrazněnou centrální oblast s chybějící složkou.

Štítky: Supernova, Type Ia, Binary companion, Mouse over