Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. březen 2012

Zborcená spirální galaxie ESO 510 13

Uznání: Hubble Heritage Team (STScI/AURA), C. Conselice (U. Wisconsin/STScI) et al., NASA

Jak to, že se spirální galaxie ESO 510-13 tak zprohýbala? Disky mnoha spirálních galaxií jsou tenké a ploché, ovšem ne tuhé. Spirální disky jsou volné konglomeráty miliard hvězd a difúzního plynu, vše gravitačně obíhá kolem centra galaxie. Předpokládá se, že ploché disky vznikly při vazkých srážkách velkých plynných mračen v ranných počátcích vzniku galaxií. Zborcené disky nejsou zase tak výjmečné a dokonce i naše vlastní Mléčná dráhazřejmě malé zborcení. Příčiny zborcených spirál se stále zkoumají, předpokládá se, že se někdy jedná o výsledek interakce nebo dokonce srážky mezi galaxiemi. Galaxie ESO 510-13 na snímku nahoře je digitálně zaostřena, nachází se asi 150 miliónů světelných let daleko a měří asi 100 000 světelných let.

Štítky: Spirální, Disk, Zborcení