Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červen 2012

IC 2574: Coddingtonova mlhovina

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Často se zdá, že velké spirální galaxie seženou všechnu slávu, předvádějí svoje mladé, jasné, modré hvězdokupy v krásných, symetrických spirálních ramenech. Ale v malých nepravidelných galaxiích také vznikají hvězdy. Například trpasličí galaxie IC 2574 poskytuje jasný důkaz intenzivního tvoření hvězd ve svých výmluvně růžových oblastech zářícího vodíku. Stejně jako ve spirálních galaxiích i turbulentními hvězdotvornými oblastmi v IC 2574 se prohánějí hvězdné větry a výbuchy supernov rozsévají materiál do galaktického mezihvězdného prostředí a spouští další vznik hvězd. IC 2574 ve vzdálenosti 12 miliónů světelných let je součástí skupiny galaxií M81, která je v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major). Tento nádherný vesmírný ostrov měří asi 50 000 světelných let a v roce 1898 jej objevil americký astronom Edwin Coddington, takže je též znám jako Coddingtonova mlhovina.

Štítky: Star-formation, Trpasličí galaxie

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.