Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červen 2012

Prstencová mlhovina WR 134

Uznání a copyright: Don Goldman

Tento barevný kosmický snímek pořízený s úzkopásmovými a širokopásmovými filtry pokrývá v souhvězdí Labutě zorné pole zhruba velikosti měsíčního úplňku. Vyniká na něm okraj prstenci podobné mlhoviny zaplněné ionizovaným vodíkem a kyslíkem. Komplexní a zářící oblouky jsou bublinami nebo obálkami materiálu odvátého větrem z Wolf-Rayetovy hvězdy WR 134, což je nejjasnější hvězda ve středu a to vše je ponořeno v mezihvězdných mračnech. Vzdálenost WR 134 se odhaduje na 6000 světelných let, takže snímek zabírá asi 50 světelných let. Hmotné Wolf-Rayetovy hvězdy spalují úžasnou rychlostí svoje termojaderné palivo, v silných hvězdných větrech odhazují svoje vnější obálky a na konci své závěrečné fáze vývoje hmotné hvězdy končí výbuchem supernovy. Hvězdné větry a závěrečné supernovy obohacují mezihvězdný materiál těžkými prvky, které zase využijí příští generace hvězd.

Štítky: Hvězdný vítr, Supernovy, Wolf-Rayet, Massive star