Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2012

Popel a blesky nad islanskou sopkou

Uznání a copyright: Sigurđur Stefnisson

Proč tato malebná vulkanická erupce na Islandu v roce 2010 vytvořila tolik popela? Ačkoliv taková velká vlečka popela nebyla co do bohatosti jedinečná, tak její poloha si vynucovala pozornost, protože se pohybovala přes velmi obydlené oblasti. Sopka Eyjafjallajökull na jihu Islandu začala soptit 20. března 2010 a její druhá erupce začala pod středem malého ledovce 14. dubna 2010. Ani jedna z erupcí nebyla nijak neobvykle silná. Ovšem druhá erupce roztála velké množství ledu z ledovce, který následně ochladil a fragmentoval lávu do zrnitých skleněných částic, které unášela vzhůru stoupající vlečka vulkanického kouře. Na snímku nahoře blesky osvětlují popel vyvěrající z vulkánu Eyjafjallajökull.

Štítky: Lmc, 30 Doradus, R136

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk