Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. prosinec 2012

Padající hvězdy Geminidy nad Paranalem

Uznání a copyright: Stéphane Guisard (Los Cielos de America), TWAN

Tento týden pršel z radiantu v souhvězdí Blíženců na planetu Zemi každoroční meteorický roj Geminid. Pohled na oblohu pořízený skoro při maximu v časných ranních hodinách 14. prosince pečlivě sestavený z 30 expozic dlouhých 20 sekund z chilské pouště Atacama ukazuje nad Evropskou jižní obsertvatoří Paranal nádherné padající hvězdy - Geminidy. V popředí jsou vidět 4 Velmi velké dalekohledy, 4 pomocné dalekohledy a přehlídkový dalekohled VLT, všechny jsou otevřené a pozorují. Na obloze je vidět jasný Jupiter (vlevo), Orion (vlevo nahoře) a slabé světlo Mléčné dráhy. Prach na oběžné dráze aktivního asteroidu 3200 Phaethon vstupuje do atmosféry rychlostí 22 kilometrů za sekundu jako meteory Geminidy.

Štítky: Meteor, Meteorický roj, Radiant, Geminids