Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2013

Asteroidy v dálavách

Uznání: R. Evans & K. Stapelfeldt (JPL), WFPC2, HST, NASA

Kameny z vesmíru dopadají na Zemi každý den. Ovšem opravdu velký balvan zasáhne Zemi jen zřídka. Zemi každý den zasypává mnoho kilogramů kosmického prachu. Větší kousky se zpočátku jeví jako jasné meteory. Atmosféru každý den rozčísnou kameny nebo kusy ledu velikosti míče na odbíjenou, ale většinou se rychle zcela odpaří. Významné nebezpečí hrozí až od balvanů velikosti asi 100 metrů, které Zemi zasáhnou zhruba každých 1000 let. Objekt této velikosti by při dopadu do moře vyvolal významné vlny cunami, které by devastovaly i vzdálená pobřeží. Srážka s hmotným asteroidem větším než 1 km je ještě vzácnější, typicky k ní dochází jednou za milión let, ale následky by mohly být opravdu globální. Mnoho asteroidů zůstává neobjeveno. Jeden takový byl objeven v roce 1998 jako dlouhá modrá čára na archivním snímku nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu. A právě před rokem byl objeven asi 50 metrový asteroid 2012 DA14, který tento pátek prolétne uvnitř dráhy geostacionárních družic. Srážka s velkým asteroidem by moc neovlivnila dráhu Země, zato by mohla zvířit prach, který by mohl ovlivnit klima na Zemi. Pravděpodobně by došlo ke globálnímu vyhynutí mnoha živočichů, proti kterému je současné vymírání mizivé.

Štítky: Srážka, Asteroids, Extinction