Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. březen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. březen 2013

NGC 6751: Mlhovina Zářící oko

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing - Donald Waid

Planetární mlhoviny mohou v malém dalekohledu vypadat jednoduše kulaté, podobně jako planety. Ovšem snímky z družicového Hubblova kosmického dalekohledu se staly známé tím, že ukazují tyto fluoreskující plynné obálky kolem umírajících hvězd jako je Slunce s velkou různorodostí jemných symetrií a tvarů. Tento kompozitní barevný Hubblův snímek mlhoviny NGC 6751 Zářící oko je krásným příkladem klasické planetární mlhoviny se složitou strukturou. Snímek byl v dubnu 2000 vybrán na oslavu desátého výročí Hubbla na oběžné dráze, ale nedávno byl jedním amatérem znovu zpracován v rámci programu Hubblovo dědictví (Hubble Legacy). Větry a radiace z intenzivně žhavé centrální hvězdy (140 000 stupňů Celsia) zjevně v mlhovině vytvořily útvary podobné stuhám. Skutečný průměr mlhoviny je asi 0,8 světelného roku, neboli je 600 krát větší než naše Sluneční soustava. Mlhovina NGC 6751 je 6 500 světelných let daleko ve vysokoletícím souhvězdí Orla (Aquila).

Astrofyzici: Prohlédněte si 550+ zdrojových souborů astrofyzikální zdrojové knihovny.

Štítky: Planetární mlhovina, Ngc 6751, Glowing Eye Nebula