Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. listopad 2011

Mlhovina Motýlek z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team

Jen málo motýlů má takové rozpětí křídel. Jasné kupy a mlhoviny na pozemské noční obloze se často jmenují po květinách nebo hmyzu a NGC 6302 není vyjímkou. Centrální hvězda s odhadovanou povrchovou teplotou 250 000 °C přímo v této planetární mlhovině je výjmečně horká, jasně září v ultrafialovém světle, ale od přímého pohledu ji ukrývá hustý prachový torus. Tento dramaticky podrobný snímek hvězdy umírající v mlhovině zachytil Hubblův kosmický dalekohled brzy poté, co byl v roce 2009 opět vylepšen. Prachový torus kolem centrální hvězdy protíná jasnou dutinu ionizovaného plynu při pohledu téměř z boku. V horké prachové obálce kolem hvězdy byl detekován molekulární vodík. NGC 6302 se nachází asi 4000 světelných let daleko v arachnologicky správném souhvězdí Štíra (Scorpius).

Štítky: Planetární mlhovina, Motýl, Hubble