Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2013

Velké Magellanovo mračno ultrafialově

Uznání: UV: NASA, Swift, S. Immler (Goddard) & M. Siegel (Penn State); Optical: Axel Mellinger (CMU)

Kde jsou nejžhavější hvězdy v nejbližších galaxiích? NASA zapojila svoji družici Swift, aby mohla zkompilovat multisnímkovou mozaiku sousední galaxie Velkého Magellanova mračna (LMC) v ultrafialovém světle, aby tak pomohla s odpovědí na otázku. Snímek nahoře ukazuje, kde nedávno v LMC došlo ke vzniku hvězd, jelikož nejhmotnější z těchto mladých hvězd jasně září v modrém a ultrafialovém světle. Naproti tomu snímek ve viditelném světle po přejetí kurzorem nabízí známější pohled na LMC, kde jsou lépe vidět starší hvězdy. Vlevo nahoře je jedna z největších známých hvězdotvorných oblastí v celé Místní skupině galaxií: mlhovina Tarantule. Velké Magellanovo mračno a jeho menší doprovod Malé Magellanovo mračno lze snadno uvidět i pouhým okem na jižní obloze. Podrobná prohlídka snímku nahoře umožňuje lepší obrázek o vznikání hvězd v galaxiích.

Štítky: Star-formation, Lmc, Ultrafialový, Mouse over