Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2013

Na oběžné dráze černé díry

Uznání a copyright: Robert Nemiroff (MTU)

Jaké by to bylo obíhat černou díru? Jelikož silná gravitace černé díry může významně měnit dráhu světla, tak věci mohou vypadat opravdu podivně. Zaprvé, byla by vidět celá obloha, jelikož dokonce i světlo hvězd za černou dírou by bylo ohnuté do očí pozorovatele. Dále, obloha poblíž černé díry by vypadala výrazně zborcená, s více a více obrazy celé oblohy stále blíže černé díře. Do očí bijící by byl vnější obraz oblohy zcela obsažený uvnitř snadno rozpoznatelného kruhu, který je znám jako Einsteinův prstenec. Při obíhání černé díry, tak jak je vidět na vědecky přesném, počítačem vytvořeném, ilustrativním videu nahoře, jsou vidět hvězdy, které procházejí téměř přímo za černou dírou, jak se rychle míhají kolem Einsteinova prstence. I když obrazy hvězd u Einsteinova prstence se mohou zdánlivě pohybovat rychleji než světlo, tak žádná hvězda se ve skutečnosti tak rychle nepohybuje. Video nahoře je součástí řady videí, které vizuálně zkoumají prostor poblíž horizontu událostí.
(Pro pořádek: Tvůrce videa Robert Nemiroff je editor APODu.)

Štítky: Černá díra, Einstein ring, Video, Visual distortions