Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. prosinec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. prosinec 2011

Podkova Einsteinova prstence z Hubbla

Uznání: ESA/Hubble & NASA

Co je velké a modré, a dokáže se to omotat kolem celé galaxie? Přelud gravitační čočky. Na snímku nahoře je vidět, jak gravitace zářivé červené galaxie (luminous red galaxy - LRG) gravitačně zbortila světlo z mnohem vzdálenější modré galaxie. Výsledkem takového ohýbání světla jsou daleko typičtěji dva rozlišitelné obrazy vzdálené galaxie, ale zde je zákryt čočky tak přesný, že je galaxie v pozadí zborcena do podkovy, do skoro úplného prstence. Jelikož byl takový efekt s gravitační čočkou obecně předpovězen do určitých podrobností před více než 70 lety Albertem Einsteinem, tak se prstence jako tento nazývají Einsteinovy prstence. I když galaxie LRG 3-757 byla objevena v roce 2007 přehlídkou SDSS (Sloan Digital Sky Survey), tak snímek nahoře je následným pozorováním širokoúhlou kamerou (Wide Field Camera 3) Hubblova kosmického dalekohledu. Silné gravitační čočky jsou více než jen zvláštností, jejich četné vlastnosti astronomům umožňují určit hmotu a také obsah temné hmoty u galaxií působících jako čočky v popředí.

Štítky: Galaxie, Zobrazení gravitační čočkou, Einstein ring