Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2013

Mlhovina Eskymák z Hubbla a Chandry

Uznání: X-ray: NASA/CXC/IAA-CSIC/N. Ruiz et al.; Optical: NASA/STScI

Astronom William Herschel objevil v roce 1787 mlhovinu Eskymák. NGC 2392 ze Země připomíná hlavu oblečenou v kapuci parka. V roce 2000 mlhovinu Eskymák zachytil ve viditelném světle Hubblův kosmický dalekohled a v roce 2007 ji zachytila v rentgenových paprscích observatoř Chandra. Nahoře je vidět obrázek zveřejněný minulý týden, který kombinuje rentgenový a viditelný snímek, přičemž rentgenová emise z centrální oblasti horkého plynu je vidět v růžové barvě. Mlhovina vykazuje plynová mračna tak komplexní, že nejsou doposud plně prostudována. Mlhovina Eskymák je zřetelně planetární mlhovinou a plyn, který je vidět nahoře, tvořil vnější vrstvy Slunci podobné hvězdy před 10 000 lety. Vnitřní filamenty, které jsou vidět nahoře vyfoukal silný vítr částic z centrální hvězdy. Vnější disk obsahuje neobvyklé, světelný rok dlouhé filamenty. Mlhovina Eskymák měří asi 1/3 světelného roku a nachází se v naší Galaxii Mléčná dráha ve vzdálenosti asi 3000 světelných let v souhvězdí Blíženců (Gemini).
Oprava: Na správný překlad slova Eskymák upozornil Stanislav Jindřich