Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. říjen 2013

Lízač Slunce

Uznání: LASCO, SOHO Consortium, NRL, ESA, NASA

Tuto kometu, lízač Slunce, zaznamenal přístroj LASCO (Large Angle Spectrometric COronagraph) na palubě kosmické observatoře SOHO 23. prosince 1996, když se už obloukem blížila ke svému ohnivému zániku. Přístroj LASCO využívá zákrytový disk, který je částečně vidět vpravo dole, zastiňuje jinak omračující sluneční disk a tak umožňuje snímkovat vnitřních 8 miliónů kilometrů poměrně slabé korony. Tato kometa je vidět, když její koma vstupuje do rovníkové oblasti slunečního větru (orientováno vertikálně). Observatoř SOHO je umístěna ve vesmíru tak, aby mohla trvale pozorovat Slunce, ale umožnila také objevit přes 1500 komet, včetně četných lízačů Slunce. Na základě rozborů drah lízačů Slunce se předpokládá, že většina z nich patří ke Kreutzově rodině komet, lízačů Slunce, která vznikla následkem rozpadu jediné velké mateřské komety, která proletěla blízko Slunce ve 12. století. Velká kometa roku 1965, Ikeya-Seki, byla také členem Kreutzovy rodiny, přiblížila se na asi 650 000 kilometrů od slunečního povrchu. Lízači Slunce se přibližují tak blízko ke Slunci, že podléhají destruktivním slapovým silám a intenzivnímu slunečnímu ohřevu. Tato malá kometa SOHO 6, téz známá jako Vánoční kometa, nepřežila. Kometa ISON by mohla koncem tohoto roku být nejjasnějším lízačem Slunce v psané historii, ale jelikož není Kreutzovým lízačem, tak se čeká, že přežije.

Štítky: Slunce, Kometa, Lízač Slunce

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci