Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2014

Zamračená jádra aktivních galaxií

Uznání: NASA's GSFC, W. Steffen (UNAM)

Jak by to vypadalo, pokud bychom cestovali do nitra aktivní galaxie? O většině galaktických center se předpokládá, že hostí černé díry miliónkrát hmotnější, než naše Slunce. Prostor kolem těchto superhmotných černých děr může být ovšem vzdálený od klidu, může blikat v mnoha barvách a dokonce tak vznikla celá třída objektů s názvem aktivní galaktická jádra (AGN - Active Galactic Nuclei). Nahoře je video, které ilustruje, jak by mohlo aktivní galaktické jádro vypadat zblízka. AGN má typicky hmotné akreční disky, které krmí centrální černou díru a zároveň má silné výtrysky, které vystřelují elektricky nabitou hmotu daleko do okolního vesmíru. Nedávno nalezená mračna plynu a prachu, která obíhají kolem centrálních černých děr jsou tak hustá, že nepravidelně zakrývají dokonce i pronikavé rentgenové záření. Události, které tlumí rentgenové záření, mohou být krátké jen hodinu, ale i dlouhé roky a byly detekovány při analýze více než desetiletí dat získaných z družice NASA RXTE (Rossi X-ray Timing Explorer).

Štítky: Galaktický střed, Černé díry, Aktivní galaxie, Video