Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2014

Čerstvé tygří pruhy na Saturnovu Enceladu

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Dýchají podpovrchové oceány tygřími pruhy na Saturnovu měsíci Enceladu? O dlouhých útvarech zvaných tygří pruhy je známo, že z vnitřku ledového měsíce chrlí led do vesmíru a vytvářejí nad jižním pólem tohoto měsíce mrak jemných částic a záhadný Saturnův prstenec E. Důkaz pro tuto hypotézu nyní přišel z kosmické sondy Cassini, která je nyní družicí Saturnu. Na snímku nahoře je vidět ve vysokém rozlišení Enceladus při blízkém průletu. Neobvyklé útvary zvané tygří pruhy jsou vidět ve falešné modré barvě. Proč je Enceladus aktivní zůstává záhadou, jelikož sousední měsíc Mimas, který má zhruba stejnou velikost, se jeví zcela mrtvý. Zcela nedávná analýza malých gravitačních odchylek poskytla nezávislý důkaz podpovrchových oceánů. Tento výzkum je zvlášť zajímavý proto, protože takové oceány by mohly být kandidáty na nositele života.

Štítky: Saturn, Voda, Enceladus