Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. duben 2014

Červený Měsíc a zelený paprsek

Uznání a copyright: Dan Long (Apache Point Observatory) - Courtesy: Tom Murphy (UC San Diego)

Toto není scéna z nějakého sci-fi filmu se speciálními efekty. Paprsek zeleného světla i rudý lunární disk jsou opravdové, zachycené v časných ranních hodinách 15. dubna. Pochopitelně, že zčervenalý lunární disk je možné snadno vysvětlit, jelikož snímek byl pořízen tento týden při úplném zatmění Měsíce. Zatmělý, do stínu ponořený Měsíc, odráží zčervenalé světlo všech západů a východů Slunce filtrovaných u okrajů planety Země tak, jak jsou vidět v siluetě z lunární perspektivy. Zelený paprsek je ve skutečnosti laser. Dráha paprsku z 3,5 m dalekohledu observatoře Apache Point v jižním Novém Mexiku ukazuje, že zemská atmosféra část intenzivního laserového světla rozptyluje. Cílem laseru je zpětný odražec z Apolla 15, který na Měsíci zanechali astronauté v roce 1971. Určením zpoždění doby cestování světla od zpětně zachyceného laserového pulsu je experimentální tým z UC San Diego schopen měřit vzdálenost Země-Měsíc s milimetrovou přesností a tak testovat obecnou relativitu Einsteinovy teorie gravitace. Experiment měření vzdálenosti Měsíce laserem při úplném zatmění využívá Země jako kosmického vypínače světla. Pokud je přímé sluneční světlo odcloněno, tak se výkonnost měření zlepší proti tomu, pokud je normální úplněk osvětlený slunečním světlem, což je známo jako prokletí úplňku.

Štítky: Apollo, Lunární zatmění, Laser, Tle, Lunar ranging