Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. duben 2014

Kepler 186f velikosti Země

Uznání ilustrace: NASA Ames / SETI Institute / JPL-Caltech, Discovery: Elisa V. Quintana, et al.

Planeta Kepler-186f je je první známou planetou o velikosti Země, která se nachází uvnitř obyvatelné zóny kolem jiné hvězdy než Slunce. Planeta byla objevena s pomocí dat z plodného pátrače po planetách, z družice Kepler a obíhá svoji mateřskou hvězdu, chladného, slabého trpaslíka třídy M s asi poloviční velikostí a hmotností Slunce, zhruba 500 světelných let daleko v souhvězdí Labutě. Trpaslíci třídy M jsou běžní, činí až asi 70 procent hvězd v naší Mléčné dráze. Kepler-186f obíhá blízko, 53 miliónů kilometrů (zhruba vzdálenost Merkur - Slunce) od trpaslíka třídy M jednou za 130 dní, takže může být uvnitř obyvatelné zóny, kde povrchové teploty umožňují kapalnou vodu. V této vzdálené soustavě jsou známy další čtyři planety. Všechny čtyři jsou jen o něco větší než Země a jsou na mnohem bližších drahách, jak je vidět na umělecké ilustraci. Velikost a orbita planety Kepler-186f je sice známa, ale její hmotnost a složení známo není a nelze je určit metodou sledování tranzitů, jako to činí družice Kepler. I tak modely naznačují, že by to mohla být skalnatá planeta s atmosférou, která ji činí potenciálně nejvíce Zemi podobnou, dosud objevenou exoplanetou.

Štítky: Země, Kepler, Exoplanet, Habitable zone