Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2014

Neptun z Voyageru

Uznání a copyright kompozitního obrazu: Assembly/Processing - Rolf Olsen,
Data - Voyager 2, NASA Planetary Data System

Kosmická sonda Voyager 2 křižuje vnější Sluneční soustavou a 25. srpna 1989 se těsně přiblížila k Neptunu a zatím je jedinou sondou, která tohoto nejvzdálenějšího plynového obra navštívila. Tato kompozitní scéna, která vznikla na základě snímků pořízených při největším přiblížení i v následujících dnech, pokrývá slabou vnější planetu, její největší měsíc Triton a slabou soustavu prstenců. Scéna z meziplanetární perspektivy se už za Neptunovou drahou ohlíží zpět ke Slunci a zachycuje planetu i Tritona jako tenké, Sluncem osvětlené srpky. Kolem jižního pólu jjsou vidět mračna typu cirrus a tmavý pás kolem pólu, stejně jako oblačný vír nad pólem samotným. Jsou vidět i části velice slabé soustavy prstenců se třemi jasnými oblouky, které poprvé zachytila sonda Voyager při svém průletu, i když na tomto kompozitním obrazu jsou vymodelovány i ty nejslabší segmenty. Zorné pole má 7,5 stupňů a hvězdné pozadí je vytvořeno z údajů přehlídky oblohy se středem v souhvězdí Žirafy (Camelopardalis), což odpovídá pohledu Voyageru při odletu od vznešené Neptunovy soustavy.

Štítky: Neptun, Prstence, Triton, Voyager 2