Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. květen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. květen 2014

Halo NGC 6164

Uznání a copyright: Martin Pugh & Rick Stevenson

Krásná emisní mlhovina NGC 6164 byla vytvořena vzácnou, žhavou, svítivou hvězdou typu O, asi 40 krát hmotnější, než Slunce. Hvězda stará zhruba 3 až 4 milióny let je vidět ve středu tohoto kosmického mračna. Za další 3 a 4 milióny let tato hmotná hvězda skončí svůj život výbuchem supernovy. Mlhovina samotná má bipolární symetrii a měří kolem 4 světelných let. To ji co do vzhledu činí podobnou běžnějším a lépe známým planetárním mlhovinám, plynným obálkám kolem umírajících Slunci podobných hvězd. Podobně jako mnoho planetárních mlhovin i NGC 6164 má rozsáhlé slabé halo, které je patrné na hloubkovém snímku této oblasti. Materiál v halo nejspíš pochází z dřívějších aktivních fází hvězdy typu O a rozpíná se do okolního mezihvězdného média. Tento nádherný kus oblohy je kompozitním obrazem rozsáhlých úzkopásmových dat, která zvýrazňují v červené barvě zářící atomární vodík a v modré zářící kyslík a s širokopásmovými daty z okolního hvězdného pole. NGC 6164 je asi 4200 světelných let daleko v pravoúhlém jižním souhvězdí Pravítka (Norma).

Štítky: Emisní mlhovina, Halo, O-star, Ngc6164, Bipolar nebula