Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. květen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. květen 2014

Továrna na hvězdy Messier 17

Uznání a copyright: Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Space Telescope;
Processing: Robert Gendler & Roberto Colombari

Co se děje ve středu této mlhoviny? Továrna na hvězdy známá jako Messier 17 je opracovaná hvězdnými větry a radiací, a nachází se asi 5500 světelných let daleko v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). V této vzdálenosti by stupeň široké pole zabíralo skoro 100 světelných let. Ostrý, barevný, kompozitní obraz využívá data z vesmírných i pozemských dalekohledů a sleduje i slabé podrobnosti plynných a prachových mračen v této oblasti proti pozadí hvězd centrální Mléčné dráhy. Hvězdné větry a energetické světlo ze žhavých, hmotných hvězd, které vznikly v M17 z hromady kosmického plynu a prachu, pomalu ukrajovaly zbývající mezihvězdný materiál za vzniku vzhledu dutin a vlnitých tvarů. M17 je též známa jako Mlhovina omega nebo Labutí mlhovina.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, M17