Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. listopad 2014

SH2 155: Mlhovina Jeskyně

Uznání a copyright: Bill Snyder (Bill Snyder Photography)

V tomto malebném koutu nebe je vidět prašná emisní oblast Sh2-155 z Sharplessova katalogu zvaná mlhovina Jeskyně. Na kompozitním obrázku pořízeném úzkopásmovými filtry stopují červené, zelené a modré barvy záři ionizovaných atomů síry, vodíku a kyslíku. Tato scéna leží v rovině naší Mléčné dráhy asi 2400 světelných let daleko v královském severním souhvězdí Kefea (Cepheus). Astronomické výzkumy této oblasti ukázaly, že vznikla v hranicích hmotného molekulárního mračna Cepheus B a u horkých mladých hvězd asociace Cepheus OB 3. Jasný lem ionizovaného mezihvězdného plynu dostává energii ze záření žhavých hvězd, kterým dominuje jasná hvězda nad středem obrázku. Zářením poháněné ionizační fronty nejspíše spouštějí smršťování jader a vznik nových hvězd. Kosmická jeskyně měří přes 10 světelných let, což je pro hvězdnou porodnici odpovídající velikost.

Štítky: Molekulární mračno, Oblast H-II, Sh2-155, Cave nebula, Caldwell 9

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.