Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. listopad 2014

NGC 4762: Galaxie zboku

Uznání: ESA/Hubble & NASA

Proč je na obloze tato jasná čára? To co je vidět nahoře je ve skutečnosti disk galaxie, která je vidět téměř přesně z boku. Snímek z Hubblova kosmického dalekohledu je pěknou vizuální připomínkou, jak tenké galaktické disky mohou být. NGC 4762 je galaxie z blízké Kupy galaxií v Panně a je tak tenká, že je až obtížné určit jakého typu galaktický disk je. Nedostatek viditelných prachových pásů naznačuje, že se jedná o lentikulární galaxii s nízkým obsahem prachu, ačkoliv je stále i možnost, že by shora mohla být vidět spirální struktura. Tato neobvyklá hvězdná čára měří od jednoho konce k druhému asi 100 000 světelných let. V centru NGC 4762 je malá výduť hvězd a v dálce je vidět mnoho galaxií pozadí. Galaxie, které vypadají tenké jsou velice vzácné, protože Země se musí nacházet téměř přesně v extrapolovaných rovinách jejich tenkých galaktických disků. Galaxie, které opravdu jsou tenké jsou poměrně běžné, například i naše vlastní Mléčná dráha se považuje za tak tenkou.

Astrofyzici: Můžete si prohlédnout 900+ souborů v Astrofyzikální knihovně zdrojových kódů