Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2014

Tulipán v Labuti

Image Credit & Copyright: J-P Metsävainio (Astro Anarchy)

Na tomto teleskopickém pohledu je jasná emisní oblast v rovině naší Mléčné dráhy, v na mlhoviny bohatém souhvězdí Labutě (Cygnus). To zářivé mračno plynu a prachu se nazývá mlhovina Tulipán a lze je též nalézt v katalogu z roku 1959, který sestavil astronom Stewart Sharpless, jako Sh2-101. Krásná a komplexní mlhovina o rozměru 70 světelných let ve středu tohoto kompozitního snímku ve vzdálenosti asi 8000 světelných let přímo kvete. Emise atomů ionizované síry, vodíku a kyslíku se mapuje do červené, zelené a modré barvy. Ultrafialové záření z mladých, energetických hvězd na okraji OB3 asociace v Labuti, včetně hvězdy typu O HDE 227018, ionizuje atomy a dodává energii emise mlhoviny Tulipán. HDE 227018 je ta jasná hvězda velice blízko modrého oblouku ve středu kosmického tulipánu. Nahoře doprava se nachází mikrokvazar Cygnus X-1, který září přes celé elektromagnetické spektrum a zakřivená fronta rázové vlny, kterou vytváří jeho silný výtrysk.

Štítky: Emisní mlhovina, Cygnus, Tulip nebula, Sh2-101