Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. listopad 2014

Dva prachové disky HD 95086

Uznání ilustrace: Spitzer Space Telescope, JPL, NASA

Jak vypadají jiné hvězdné soustavy? Astronomové podrobně pozorují blízké hvězdy v infračerveném světle, aby zjistili, které mají prachové disky a u kterým mohou vznikat planety a tak pomohli odpovědět na tuto otázku. Pozorování Spitzerovým kosmickým dalekohledem organizace NASA a Herschelovým kosmiuckým dalekohledem organizace ESA zjistila, že planetární soustava HD 95086 má dva prachové disky: horký v blízkosti mateřské hvězdy a chladnější ve větší vzdálenosti. Umělecká ilustrace zde zobrazuje, jak by taková soustava mohla vypadat, včetně hypotetických planet s velkými prstenci, které obíhají mezi disky. Planety mohly vytvořit velkou mezeru mezi disky pohlcením a odchýlením prachu svojí gravitací. HD 95086 je modrá hvězda asi o 60 procent hmotnější než naše Slunce, která se nachází asi 300 světelných let daleko od Země a je vidět triedrem v souhvězdí Lodního kýlu (Carina). Studium soustavy HD 95086 může astronomům pomoci lépe porozumět vzniku a vývoji naší vlastní Sluneční soustavy i naší Země.

Nové zrcadlo: APOD je nyní k dispozici v Srbsku v srbštině.

Štítky: Prach, Disks, HD 95086