Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. listopad 2014

Vznik hvězd v mlhovině Pulec

Uznání: WISE, IRSA, NASA; Processing & Copyright : Francesco Antonucci

Prašná emise v mlhovině IC 410 Pulec se nachází asi 12 000 světelných let daleko v severním souhvězdí Vozky (Auriga). Mračno zářícího plynu měří přes 100 světelných let, opracovávají ho hvězdné větry a radiace z vnořené otevřené hvězdokupy NGC 1893. Jasné hvězdy hvězdokupy, která v mezihvězdném mračnu vznikla před zhruba 4 milióny let jsou vidět po celé hvězdotvorné mlhovině. Ve středu snímku stojí za pozornost dva poměrně husté proudy materiálu, které vycházejí z centrálních oblasatí mlhoviny. Potenciální místa, kde v tomto kosmickém pulci IC 410 stále vznikají hvězdy, jsou útvary dlouhé asi 10 světelných let. Jsou patrné na snímku, který v infračerveném světle pořídila družice NASA WISE (Wide Field Infrared Survey Explorer).

Nyní k mání: Nástěnné kalendáře APOD 2015