Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. prosinec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. prosinec 2015

Labuť: Bublina a Srpek

Uznání a copyright: Ivan Eder

Tato mračna plynu a prachu se nacházejí v poli bohatém na hvězdy v rovině naší Mléčné dráhy ve vysoko letícím souhvězdí Labutě. V zorném poli dalekohledu byly zachyceny mlhoviny Mýdlová bublina (níže vlevo) a Srpek (vpravo nahoře). Obě mlhoviny vznikly v závěrečné fázi života hvězdy. Srpková mlhovina, též známá jako NGC 6888, vznikla, když její jasná hmotná centrální Wolf-Rayetova hvězda WR 136 odhodila svoji vnější obálku za silného hvězdného větru. WR 136 spaluje své palivo zničujícím tempem a je u konce svého krátkého života, který skončí spektakulárním výbuchem supernovy. Nedávno objevená mlhovina Mýdlová bublina je nejspíš planetární mlhovina, závěrečná obálka slunci podobné, dlouho žijící hvězdy s nízkou hmotností, jejímž osudem je stát se pomalu chladnoucím bílým trpaslíkem. Obě mlhoviny jsou zhruba 5000 světelných let daleko a větší Srpková mlhovina měří asi 25 světelných let.

Štítky: PN Ju 1, Mlhovina Mýdlová bublina, Ngc6888, Mlhovina Srpek