Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červen 2016

Mlhovina Koňská hlava infračerveně z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Majestátní mezihvězdné mračno plynu při plavbě vesmírem opracovávaly hvězdné větry a záření, až získalo rozpoznatelný tvar. Toto mračno se přiléhavě jmenuje mlhovina Koňská hlava a je zanořené do rozsáhlé a komplexní Mlhoviny v Orionu (M42). Je sice pěkné tento objekt vidět osobně malým dalekohledem, ovšem tento velice podrobný snímek byl pořízen v roce 2013 v infračerveném světle družicovým Hubblovým kosmickým dalekohledem na oslavu 23. výročí vypuštění Hubbla. Temné molekulární mračno je vzdálené zhruba 1500 světelných let, je katalogizováno jako Barnard 33 a je vidět především proto, protože ho zezadu osvětluje hmotná hvězda Sigma Orionis. Mlhovina Koňská hlava svůj zdánlivý tvar za několik miliónů let změní a nakonec ji vysokoenergetické světlo hvězd zničí.

Štítky: Horsehead nebula, Absorpční mlhovina, Hubble