Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červenec 2016

NGC 2736: Mlhovina Tužka

Uznání a copyright: Howard Hedlund & Dave Jurasevich, Las Campanas Obs.

Poblíž středu tohoto ostrého podrobného kompozitního obrázku se shora dolů pohybují tenká, jasná, propletená vlákna, která jsou ve skutečnosti dlouhé vlny v kosmickém plátu zářícího plynu, který je vidět z boku. Rázová vlna se mezihvězdným prostorem sune rychlostí přes 500 000 kilometrů za hodinu. Podlouhlý vzhled mlhoviny katalogizované jako NGC 2736 naznačuje její populární jméno mlhovina Tužka. Mlhovina Tužka je asi 5 světelných let dlouhá, je zhruba 800 světelných let daleko, ale představuje pouze malou část zbytku supernovy v Plachtách. Samotný zbytek supernovy v Plachtách má průměr asi 100 světelných let a je to rozpínající se mračno trosek hvězdy, která explodovala asi před 11 0000 lety. Rázová vlna se původně pohybovala rychlostí miliónů kilometrů za hodinu, ale znatelně zpomalila a přitom vyčistila okolní mezihvězdný materiál. Tento širokoúhlý, ale úzkopásmový snímek v červené a modrozelené barvě sleduje charakteristickou záři atomů ionizovaného vodíku a kyslíku.

Štítky: Ngc2736, Pencil Nebula, Zbytek supernovy, Rázová vlna, Vela