Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. únor 2017

Čtyri obrazy kvazaru kolem galaktické čočky

Uznání: ESA/Hubble, NASA, Sherry Suyu et al.

Zvláštností skupiny světel poblíž středu je, že čtyři z nich jsou tím samým vzdáleným kvazarem. To proto, protože galaxie v popředí, která je ve středu obrazů kvazaru i celého tohoto snímku, působí jako hrubá gravitační čočka. Možná, že ještě podivnější věcí je, že sledováním blikání tohoto kvazaru v pozadí můžeme odhadnout rychlost rozpínání vesmíru. To proto, že vyšší rychlost rozpínání vesmíru má za následek vyšší frekvenci blikání. Ale pro některé astronomy je ze všeho nejpodivnější, že tyto vícenásobně zobrazované kvazary ukazují na vesmír, který se rozpíná o něco rychleji, než se odhadovalo jinými metodami, které se vztahují k ranému vesmíru. A to je tak proto, ... nu, nikdo vlastně neví proč. K důvodům může patřit neočekávané prostorové rozložení temné hmoty, nějaký nečekaný gravitační jev nebo i něco zcela jiného. Doufejme, že pozorování a analýzy tohoto a dalších podobně zobrazovaných obrazů kvazarů tyto zvláštnosti vyjasní.
Oprava: Stylistické úpravy zaslal Alexej Šimeček.

Štítky: Gravitační čočky, Kvasar, Kosmologie