Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2019

Útok laserem na střed Galaxie

Uznání: Yuri Beletsky (Carnegie Las Campanas Observatory, TWAN), ESO

Proč ti lidé střílí silným laserem do centra naší Galaxie? Naštěstí to neznamená první krok galaktické války. To astronomové z Velmi velkého dalekohledu VLT (Very Large Telescope) v Chile zkouší měřit zvlnění neustále se měnící atmosféry Země. Atomy excitované ve velké výšce laserem se jeví jako umělá hvězda a její neustálé zobrazování astronomům umožňuje měřit rozvlnění atmosféry. Tato informace je poskytována zpátky k zrcadlu dalekohledu VLT a to se pak jemně deformuje aby rozvlnění vyrovnalo. Dalekohled VLT v tomto případě pozoroval střed naší Galaxie, takže bylo třeba měřit rozvlnění atmosféry v tomto směru. Co se galaktické války týká, tak při pozorování z centra naší Galaxie se nečekají žádné ztráty. Světlo z tohoto silného laseru by se přidalo ke světlu z našeho Slunce a dohromady by se jevilo jenom jako slabá vzdálená hvězda.

APOD v různých jazycích: arabsky, katalánsky, čínsky (Peking), čínsky (Tajvan), chorvatsky, česky, holandsky, německy, francouzsky, francouzsky, hebrejsky, indonézsky, japonsky, korejsky, černohorsky, polsky, rusky, srbsky, slovinsky a španělsky.

1. Youtu.be: Galactic Empire - Star Wars - The Imperial March